1927
do góry
1929
wyniki
Lista startowa
VII Międzynarodowy Raid Automobilklubu Polski, 17-24.06.1928
Klasyfikacja
Nr. Samochód kierowca Etap1 Etap2 Etap3 Etap4 Etap5 Etap6 Etap7 próby badanie razem miejsce
27. Fiat Illiano C. 0 0 +1.0 +1.0 +1.0 -1.0 +1.0 +64.5 0 +67.5 I
18. Steyr Schönfeld H. +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +59.0 0 +66.0 II
5. Austro-Daimler Liefeldt H. +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 0 +1.0 +60.0 0 +66.0 III
28. Fiat Rahnenfeld Z. +1.0 +1.0 0 +1.0 +1.0 -2.0 0 +63.0 0 +65.0 IV
29. Fiat Perczyński W. +1.0 +1.0 -6.0 0 +1.0 +1.0 0 +65.0 0 +63.0 V
3. Austro-Daimler Potocki A. +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +52.0 0 +59.0 VI
17. Steyr Betaque Ch. +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 -0.5 +1.0 +45.5 0 +51.0 VII
4. Austro-Daimler Dzierliński E. +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +44.0 0 +51.0 VIII
1. Steyr Zangl G. +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 -3.5 +45.0 0 +47.5 IX
9. Lancia Grabowski J. 0 -14.0 +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +52.0 0 +43.0 X
19. Steyr Żukowski W. 0 +1.0 +1.0 -1.5 +1.0 +1.0 +1.0 +49.0 -15.0 +37.5 XI
26. Tatra Koziański T. 0 -12.0 -11.0 +1.0 +1.0 0 +1.0 +30.5 0 +10.5 XII
24. Tatra Rychter W. -38.0 0 -12.0 0 +1.0 0 +1.0 +25.5 0 -22.5 XIII
2. Chrysler Krzeczkowski W. +1.0 +1.0 +1.0 -84.0 -73.0 +1.0 +1.0 +33.5 -5.0 -123.5 XIV
8. Stetysz Gorzeński S. -4.5 -49.5 +1.0 -3.5 -25.5 -3.5 -6.0 -26.5 -8.0 -136.0 XV
22. Renault Tłuchowski Z. -6.5 -61.5 +1.0 0 +1.0 +1.0 +1.0 +27.5 -100.0 -136.5 XVI
7. Stetysz Tyszkiewicz S. 0 -11.0 -69.0 -81.0 -30.0 -12.0 +1.0 -28.0 0 -232.5 XVII
20. Steyr Lüning F. 0 0 +1.0 +1.0 -346.0 -2.0 +1.0 +45.0 -5.0 -305.0 XVIII
21. Renault Barthèes M. +1.0 +1.0 -419.0 +1.0 +1.0 -10.5 -3.5 +32.0 -15.0 -412.0 XIX
14. Renault Daszkiewicz R. -78.5 -15.0 -319.0 -333.5 -126.0 -15.0 -90.0 -12.5 -19.0 -1014.5 XX
Nie ukończyli:
6. Bugatti Frühling B. +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 +1.0 - - - - - -
11. Bugatti Szwarcsztein S. +1.0 +1.0 -7.0 -3.5 +1.0 - - - - - -
10. Lancia Zawadzki S. +1.0 -2.0 +1.0 - - - - - - - -
23. Renault Courtin J. +1.0 -139.0 -14.0 - - - - - - - -
12. Overland Whippet Bitschan P. - - - - - - - - - - -
15. Ansaldo Strakel W. - - - - - - - - - - -
16. Bugatti Winnicki T. - - - - - - - - - - -
25. Tatra Kuczewski E. - - - - - - - - - - -
Rezultaty prób specjalnych VII Raidu Międzynarodowego Automobilklub Polski
lp. | Górska próba szybkości |Próba wytrzymałości | Płaska próba szybkości pod Raszynem |Ogólna suma
MARKA KIEROWCA | na Kocierzy (2 klm z rozbiegiem) |pod Buskiem (17,5 klm)| Kilometr z miejsca. |Kilometr z rozbiegu |punktów z prób
| Czas Szybkość Punktów|Czas jazdy Pkt | Czas Szybkość Punktów|Czas Szybkość. Punktów|specjalnych
1. Steyr Zangl G. | 2m. 12.07 s. 54.5 klm/g +6.0 | 16m. 26s. +30 | 41.805s. 86.2 klm/g +6.0|30.910 s. 116.5 klm/g +3.0 | +45.0
2. Chrysler Krzeczkowski W. | 2m. 36.85 s 46.0 klm/g +0.5 | 14m. 35s. +30 | 46.785s. 76.9 klm/g +3.0|33.495 s. 107.5 klm/g 0 | +33.5
3. Austro-Daimler Potocki A. | 2m. 20.74 s. 51.2 klm/g +8.5 | 14m. 35s. +30 | 46.365s. 77.6 klm/g +8.5|35.200 s. 102.3 klm/g +5.0 | +52.0
4. Austro-Daimler Dzierliński E. | 2m. 41.10 s. 44.7 klm/g +5.0 | 13m. 50s. +30 | 52.955s. 67.9 klm/g +5.0|36.645 s. 98.0 klm/g +4.0 | +44.0
5. Austro-Daimler Liefeldt H. | 2m. 10.97 s. 55.0 klm/g +10.5 | 14m. 15s. +30 | 42.425s. 84.7 klm/g +10.5|30.400 s. 118.7 klm/g +9.0 | +60.0
6. Bugatti Frühling B. | - - - | - - | - - - | - - - | -
7. Stetysz Tyszkiewicz S. | 5m. 15.19 s. 22.8 klm/g -52.0 | 16m. 56s. +30 |1m. 03.540s. 56.7 klm/g 0 |49.175 s. 73.2 klm/g -6.0 | -28.0
8. Stetysz Gorzeński S. | 5m. 37.92 s. 21.3 klm/g -56.0 | 17m. 56s. +30 |1m. 08.780s. 53.3 klm/g -3.5|49.945 s. 72.0 klm/g -7.0 | -36.5
9. Lancia Grabowski J. | 2m. 28.47 s. 48.5 klm/g +7.0 | 15m. 56s. +30 | 45.655s. 78.5 klm/g +9.0|33.660 s. 107.0 klm/g +6.0 | +52.0
10. Lancia Zawadzki S. | . - - | - - | - - - | - - - | -
11. Bugatti Szwarcsztein S. | . - - | - - | - - - | - - - | -
12. Overland Whippet Bitschan P. | 3m. 35.24 s. 35.0 klm/g - | - - | - - - | - - - | -
14. Renault Daszkiewicz R. | 4m. 38.99 s. 25.8 klm/g -46.0 | 18m. 21s. +30 |1m. 00.735s 59.2 klm/g +1.0|46.975 s. 76.6 klm/g -4.5 | -12.5
15. Ansaldo Strakel W. | - - - | - - |1m. 00.870s. 59.0 klm/g - |44.030 s. 81.8 klm/g - | -
16. Bugatti Winnicki T. | 2m. 29.35 s. 48.2 klm/g - | - - | 50.685s. 70.6 klm/g - |38.665 s. 92.7 klm/g - | -
17. Steyr Betaque Ch. | 3m. 31.85 s. 34.1 klm/g +4.5 | 16m. 59s. +30 | 57.955s. 62.0 klm/g +8.0|46.295 s. 78.0 klm/g +3.0 | +45.5
18. Steyr Schönfeld H. | 2m. 47.70 s. 43.0 klm/g +10.5 | 17m. 20s. +30 | 51.455s. 69.9 klm/g +11.0|39.260 s. 91.5 klm/g +7.5 | +59.0
19. Steyr Żukowski W. | 3m. 22.42 s. 35.5 klm/g +5.5 | 17m. 55s. +30 | 57.160s. 62.9 klm/g +8.5|43.215 s. 83.3 klm/g +5.0 | +49.0
20. Steyr Lüning F. | 3m. 05.15 s. 38.9 klm/g +9.0 | 16m. 03s. +30 |1m. 02.335s. 58.2 klm/g +6.0|49.220 s. 73.2 klm/g +1.0 | +45.0
21. Renault Barthèes M. | 4m. 33.79 s. 26.3 klm/g -4.0 | 17m. 02s. +30 |1m. 02.395s. 58.2 klm/g +6.0|50.220 s. 71.4 klm/g 0 | +32.0
22. Renault Tłuchowski Z. | 4m. 57.42 s. 24.2 klm/g -7.5 | 17m. 11s. +30 |1m. 05.450s. 55.1 klm/g +5.0|51.340 s. 70.0 klm/g 0 | +27.5
23. Renault Courtin J. | - - - | - - |1m. 08.370s. 52.6 klm/g - |48.955 s. 73.5 klm/g - | -
24. Tatra Rychter W. | 5m. 31.00 s. 21.7 klm/g -6.5 | 20m. 26s. +30 |1m. 12.200s. 49.9 klm/g +4.5|59.840 s. 60.1 klm/g -2.5 | +25.5
25. Tatra Kuczewski E. | 4m. 52.68 s. 24.9 klm/g - | - - |1m. 06.110s. 54.5 klm/g - |52.800 s. 67.0 klm/g - | -
26. Tatra Koziański T. | 5m. 10.08 s. 23.7 klm/g -4.0 | 18m. 53s. +30 |1m. 09.910s. 51.5 klm/g +5.5|56.865 s. 63.3 klm/g -1.0 | +30.5
27. Fiat Illiano C. | 2m. 43.69 s. 44.0 klm/g +13.5 | 17m. 41s. +30 | 52.420s. 68.7 klm/g +12.5|40.965 s. 87.8 klm/g +8.5 | +64.5
28. Fiat Rahnenfeld Z. | 2m. 42.17 s. 44.4 klm/g +14.0 | 18m. 01s. +30 | 54.475s. 65.5 klm/g +11.5|42.540 s. 84.7 klm/g +7.5 | +63.0
29. Fiat Perczyński W. | 2m. 44.71 s. 43.7 klm/g +13.5 | 18m. 42s. +30 | 52.610s. 68.5 klm/g +12.5|40.740 s. 88.3 klm/g +9.0 | +65.0
poza konkursem
Austro-Daimler Potocki M. | 2m. 26.62 s. 49.0 klm/g - | - - | 43.982s. 81.7 klm/g - |30.210 s. 119.2 klm/g - | -
Szybkość przeciętna na etapach w kilometrach na godzinę
Nr MARKA KIEROWCA I etap II etap III etap IV etap V etap VI etap VII etap
P O P O P O P O P O P O P O
1. Steyr Zangl G. 49 54 49 54 44 44 44 44 46 49 44 56 49 52
2. Chrysler Krzeczkowski W. 49 60 49 60 44 44 44 39 46 39 44 49 49 58
3. Austro-Daimler Potocki A. 46 47 46 48 42 44 42 44 44 46 42 44 46 49
4. Austro-Daimler Dzierliński E. 46 47 46 48 42 44 42 44 44 46 42 44 46 48
5. Austro-Daimler Liefeldt H. 46 47 46 48 42 43 42 44 44 49 42 44 46 49
6. Bugatti Frühling B. 46 46 42 42 44 42 46
7. Stetysz Tyszkiewicz S. 46 56 46 55 42 40 42 37 44 44 42 49 46 54
8. Stetysz Gorzeński S. 46 60 46 53.5 42 42 42 42.5 44 44 42 50 56 52
9. Lancia Grabowski J. 46 56 46 55 42 46 42 42 44 45 42 49,5 46 56
10. Lancia Zawadzki S. 46 46 42 42 44 42 46
11. Bugatti Szwarcsztein S. 46 46 42 42 44 42 46
12. Overland Whippet Bitschan P. 46 46 42 42 44 42 46
14. Reanult Daszkiewicz R. 46 41.5 46 47 42 32.5 42 34,5 44 34.5 42 45 46 41.5
15. Ansaldo Strakel W. 44 44 40 40 42 40 44
16. Bugatti Winnicki T. 41 41 28 28 29 28 41
17. Steyr Betaque Ch. 41 54 41 51 38 41.5 38 40 39 41 38 49 41 47.5
18. Steyr Schönfeld H. 41 46 41 47 38 42 38 40 39 40.g 38 43 41 43
19. Steyr Żukowski W. 41 46 41 47 38 41 38 38 39 42 38 48 41 48
20. Steyr Lüning F. 41 46 41 46.5 38 39 38 39 39 33.5 38 46 41 49.5
21. Renault Barthees M. 41 58 41 57 38 27 38 38.5 39 39.5 38 41.5 41 56
22. Renault Tłuchowski Z. 41 59 41 49 38 39 38 42.5 39 46 38 50 41 56
23. Renault Courtin J. 41 41 38 38 39 38 41
24. Tatra Rychter W. 38 41.5 38 42 35 38.5 35 38.5 36 39 35 38.5 38 42
25. Tatra Kuczewski E. 38 38 35 35 36 35 38
26. Tatra Koziański T. 38 42 38 42 35 39 35 38 36 40 35 39 38 42
27. Fiat Illiano C. 38 42.5 38 42.5 35 38 35 38.5 36 40 35 40 38 41
28. Fiat Rahnenfeld Z. 38 42.5 38 42.5 35 39.5 35 41 36 40 35 39 38 42.5
29. Fiat Perczyński W. 38 43 38 42,5 35 38,5 35 38,5 36 40 35 39.5 38 42
P - prędość przepisana
O - prędkość osi?gnięta
[Źródło: A.Martynkin, Wielka Pięćdziesi?tka]
Dwie próby szybkości
górska i płaska w raidzie automobilowym
W ramach wielkiego raidu
międzynarodowego Automobilklubu
Polski odbyła się próba górska na
Kocierzy, organizowana podobnie
jak w roku zeszłym przez
krakowski klub automobilowy. Jak
wiadomo, próba górska w raidzie
ma częściowo tylko charakter wyścigu...
Chodzi tu o uzyskanie w pierwszej
linji pewnego minimim, a dopiero
potem o uzyskanie punktów
dodatnich za przekroczenie szybkości
przepsanej regulaminem. Trzeba
jednak dobrze o tem pamiętać, że
do takiej próby startuj? wozy bez
żadnego przygotowania
specjalnego, tak jak przychodz? w czasie
danego etapu raidowego. Kto wie,
jak przed wyścigiem "fryzuje" się
maszynę - ten łatwo zrozumie,
że szybkości na takiej próbie
osi?gane, maj? znaczenie względne i
musz? być rozpatrywane przedewszystkiem
z punktu widzenia danego raidu.
Z konkurentów, bior?cych udział
w raidzie najpoważniejszymi
pretendentami do najlepszego czasu
byli kierowcy jad?cy na Austro-Daimlerach
najnowszego typu (A. D. R.) dyr. Szwarcstein na Bugattim
i inż. Zangl na Steyerze typu
Klausenpa. Między temi specjalnie
sportowemi maszynami o wielkiej
sile rozegrały się więc zapasy o
pierwsze miejsce, które zdobył inż.
Liefeldt, mistrz Polski na Austro-Daimlerze.
Czas 2:11 lepszy od zeszłorocznego.
Drugi czas, tylko
o sekundę gorszy, uzyskuje inż.
Zangl na Steyerze (2:15), trzeci
p. Szwarcstein na Bugattim z
kompresorem.
Jedyny wypadek spotkał p. Dr.
Fruhlinga na Bugattim 8-cyl. 3-litrowym,
który z powodu zapalenia
się wozu próby górskiej nie skończył
i od raidu odst?pić musiał.
Poza tem doskonały czas uzyskał p.
Winnicki na małym Bugattim 4-ro
cyl. bez kompresora.
Przed zakończeniem raidu w
Warszawie odbył się na szosie
raszyńskiej wyścig płaski na
przestrzeni 1 kilometra. Wyścg
odbywał się pojedyńczo na czas ze
startu z miejsca i ze startu lotnego.
Najlepszy czas dnia osi?gneli: inż.
Liefeldt na Austro-Daimlerze, osi?gaj?c
czas ze startu z miejsca 42.4 sek.,
oraz ze startu lotnego 30.4 s.
Inż. Zangl na Steyerze: z miejsca
41.8 sek., oraz z lotnego startu 30.9
sek.
W ogólnej klasyfikacji raidu
przewidywane jest zwycięstwo teamu
Fiatu przed teamem Austrodaimlerów.
Ostateczne wyniki ustalone
zostan? dopiero po oględzinach
samochodów raidowych przez komisję
techniczn? Automobilklubu.
Na ogóln? liczbę startuj?cych 28
samochodów raid w konkursie
ukończyło 20 samochodów. Poza
konkursem ukończyły raid 4 maszyny,
dwie wskutek uszkodzenia
odpadły i jedna maszyna się wycofała.
[za: Przegl?d Sportowy nr. 26 / 1928]
autor strony: Grzegorz Chyła, współpraca: Janusz Szymanek, materiały: Marcin Blitek, Julian Obrocki, Grzegorz Chrzanowski, Jan Kostrzewa, Henryk Kuczyński, Mirosław Wojtan, Adam Turczyniak, Grzegorz Fronczyk, Marek Kaczmarek